23. 5. 2012

Kössen 2012


Napriek nie moc pozitívnej predpovedi na najbližšie 4 dni sa rozhodujeme, že ideme pozrieť na veľký testival PG výrobcov do rakúskeho Kössenu.

Prichádzame v stredu večer a akurát prestáva pršať. Rozkladáme stan v blízkom kempe a líhame do spacákov. V noci bola riadna kosa, predpoveď dávala niečo okolo nuly.
Ráno nás prekvapí, že namiesto zamračeného s dažďom je len trhajúci sa rozpad nejakého bordelu, cez ktorý sa občas prediera slnko. Ideme teda pozrieť na pristávačku kde sa to má všetko odohrávať. Zástupcovia výrobcov sa ešte len pomaly zbiehajú a začínajú rozkladať svoje stany. Tak si dáme kávu a ideme pomaly poobzerať čo tu všetko je. Už zlietavajú prvý odvážlivci a vyzerá, že sa to trhá viac a viac a tak okolo dvanástej sa rozhodujeme že ideme do toho.
Začíname na "čisto" s AirDesign Pure (EN-D), kde sme sa zakecali s výrobcom. Hore na štarte nás prekvapí asi 30 cm snehu. To tu nasnežilo včera. Na štarte nefúka takmer nič a vlastne skôr mierne do chrbta. No nič ideme na zleta. Dopredný štart, krídlo išlo krásne nad hlavu. Prvé dojmy príjemné, ľahké a presné riadenie. Trochu mekkšie na môj vkus, ale to je vecou zvyku. Motáme sa pod štartom a snažíme sa vyhoblovať nejakú výšku. Krídlo poslúcha a krásne točí aj na malých polomeroch, čo mám rád. Dolina je ešte zatienená a tak to bolo len na predĺžený zlet. Z toho mála mám príjemné dojmy, pekné krídlo s vydareným riadením.

Po pristáti sa začína ako na potvoru robiť prvý stupák dňa. A tak si vyberám z ďalšieho výkladu kolekciu čierneho princa v podaní Ozone M4. Než dorazím na štart tak sa slnko už uškŕňa na plné obrátky, len sem tam nejaké zbytky. Skáčem do toho. Samozrejme, že dopredák, lebo na štarte to vyzerá tak isto, vlastne teraz už permanentne fúka do chrbta.. Padák ide pekne nad hlavu. Po chviľke točím stupák. Riadenie je neuveriteľne presné pri malých pohyboch riadiačkou a čo ma prekvapuje viac, sú neskutočne malé sily v riadení. Ako keby to malo servo riadenie. V silnejších (5+) stupákoch mi krídlo prišlo stabilné a celistvé. Čo ma trochu prekvapilo bola jeho nervozita na okraji stupáku, kde mi už tak celistvé neprišlo. Púšťam na preskok, skúšam speed, no asi len tak 1/3 až polka. Rýchlosť mu teda nechýba. Trochu je to nervózne keďže letím pod rozpadom na druhú nasvietenú stranu doliny. Prilietam v menšej výške  a lepím sa na svah. Púšťam sa do nasvieteného kotlíka kde to len buble. Trochu sa tam motám a zas mám ten pocit že krídlo mi v turbulenciách až tak stabilné nepríde ako by som očakával a ako som zvyknutý. Púšťam to trochu dopredu lebo viac strácam ako stúpam. Ešte pokus o low save ale nič z toho, za chviľu sedím na zemi. Možno keby som ho mal viac v ruke. Keď pobalím, prilietajú prvé padáky a dotáčajú kumul ktorý sa urobil nad mojím kotlíkom. No nič, nasr* v rukách. Chytám stopa rýchly obed a ide sa hore.
Zhrnutie vysoký výkom s veľmi presným riadením. Od krídla takejto kategórie by som ale čakal trochu viac spätnej väzby k pilotovi.
<
Nechal som sa trochu ukecať na AirCross U-Cross (EN-C). Pôvodne som chcel vyskúšať U-sport, ale nový model ešte nemajú. Veľa ľudí išlo dole lanovkou, vraj to už moc fúka do chrbta. Ledva ledva nás pustili hore. Štartujeme na západnom štarte, kde fayne nafukuje. Prvý stupák v celku svižný. Krídlo mi príde ok. Točí pekne, aj keď nie ako som zvyknutý z EN-Dčiek. To bol žiaľ asi posledný dobrý dojem z tohoto krídla. Na preskoku mi príde pomalé. Plný speed tomu moc nepomohol. Celé mi prišlo dosť utlmené. Preskakujem na druhú stranu, kde sa snažím utočiť slabší stupák. Riadenie mi už nepríde až také dobré, skôr mám pocit že sa ma snaží vyhodiť zo stupáku. Možno len zvyk z vykonnejších padákov, ktoré nemám vo zvyku veľa ťahať. Doklz nad pristávačku mi len potrvdzuje moje úsudky o rýchlosti. No nič, teším sa na pivo.
Toľko sme stihli za prvý deň.


Druhý deň ráno sú ciry. Hlava v smútku. Už vyzerá, že to budú len zlety. Nakoniec okolo obeda sa rozhodujeme, že to predsa len ideme vyskúšať. Pomaly začína presvitať slnko. Robíme zastávku v UP. Foťko berie Summit XC2 (EN-C) a ja novinku, ktorá sa ešte dotestováva Trango XC2 (veľkosti M, L prešli EN-C) Štartujeme zo západného štartu kde niečo prifukuje. Ciry sú ešte stále nad nami a začínajú náznaky termiky. Štart na kríža jednoduchý. Po štarte sa všetci motáme v jednej guči a točíme nulky. Krídlo príjemné poslušné riadenie, najtvrdšie zo všetkých testovaných padákov. Po asi pol hodine motania sa konečne zdvíhame. Na krídle ma prekvapili veľmi dlhé výstuhy v nábežke a taktiež rovné výztuhy nad C popruhmi kvôli stabilite profilu. Uši sú bez výztuh aby mohli pracovať, na čo si treba chvíľu zvyknúť. Zvyšok krídla je stabilný. Točenie aj v slabých podmienkach bolo bezproblémové. Po vytočení prvého stupáku si idem poobzerať vrchol kopca. A potom to púšťam na opačnú stranu doliny, kde som vyhnil včera s M4. Kopem plný speed a krídlo mi príde veľmi stabilné až som milo prekvapený. Pre riadenie na speede slúžia guličky na C popruhoch, čo už začína byť štandard. Prilietam nad včerajší kotlík s trochu väčšou výškou ako včera. Rozbité je to asi tak isto. Motám sa tu, skúšam druhý kotlík v ktorom je to rovnaké, no tento krát som už poučený a nevzdávam to. Oproti včerajšej M4 mi to príde podstatne stabilnejšie. Vytočím nejakú výšku a púšťam to smerom ku pristávačke po "hrebeni". Ešte trochu potrénujem točenie sfukovaných nuličiek a pristávam po dvoch hodinách letu.
Zhrnutie, veľmi príjemné krídlo s dobrým výkonom a veľkou stabilitou aj na speede. Treba si zvyknuť na jemne pracujúce uši. Predchodca Trango XC bolo EN-D, toto najpravdepodobnejšie prejde vo všetkých veľkostiach ako high end EN-C čo je pri štíhlosti 6,8 veľmi príjemný posun.
Dnes padol rekord v počte štartov za deň - niečo vyše 1700!


Sobota nás prekvapí jasnou oblohou a tak ideme hore bez väčších okolkov. Tento krát si vyberám Gradient Aspen 4 (EN-C). Mám asi 2-3 kilá nad hornú. Štart na dopreďáka bez problémov a už sa vrtíme v slabom stupáku. Riadenie veľmi príjemné a poslušné. Oblietam kopec až nad JV kotol kde si počkám na stupák. Nad vrcholom nedotočím úplne, lebo chcem dohnať prvú skupinku, ktorá sa vybrala smer JZ k veľkému hrebeňu. Skúšam plný speed a krídlo pôsobí stabilne. Čo ma prekvapilo bolo zmäknutie C popruhov. Celkový pocit bol príjemný. Potom som sa nechal zmiasť jedným padákom a v malej výške som napokon preskočil dolinu, kde som sa už nevedel vyzdvíhať a vyhnil som...
Zhrnutie z toho mála, príjemné krídlo s pocitom vysokej bezpečnosti.
Než som prišiel na pristávačku, tak sa mi už nechcelo isť znovu a tak sme sledovali preplnenú pristávačku a popíjai pivo. Po druhom sa nám vrátila chuť a tak sme predsa len išli ešte raz. Tento krát, vyblbnúť sa s UP Makalu 3 (EN-B). Znovu preťažený o 2-3 kilá. Štart na kríža, zo začiatku len hoblovačka lebo začal fúkať SV. Neskôr sa aj potočilo. Bol som milo prekvapený presným, pri tejto triede trochu dlhším riadením. Na to, že som bol preťažený som nezaostával. Stúpalo to rovnako ako ostatné krídla. Príjemným prekvapením bol aj výkon. Stabilita pre tieto krídla je samozrejmosť.
Zhrnutie, výkonné a stabilné krídlo s dobrým riadením.
Večer dáme ešte zopár pív a kecáme.

Ráno nás budí opäť slnečný deň bez mráčku, no po padákoch ani slychu. Na pristávačke sa dozvedáme  že sa čaká na Foehn s ktorým nás strašili už včera no dnes už je to len otázka času. A tak sa lúčime s príjemnou atmosférou festivalu -testivalu a čaká nás cesta domov.

p.s. komentáre ku krídlam sú založené na osobných pocitoch. Na komplexnejšie hodnotenie by bolo treba nalietať viac hodín, tým pádom sú to skôr moje postrehy a snaha popísať najmarkantnejšie vlastnosti daných krídel z uvedených letov..




blog comments powered by Disqus

OBĽÚBENÉ PRÍSPEVKY